Aktuálně

Česká parkovací asociace

26. člen ČPA

18.10.2017 Vítáme 26. člena - družstvo Autonapůl  

Tisková zpráva - 4. konference

28.04.2017 Co vše přinesla 4. konference ČPA?

Tisková zpráva - parkoviště roku

28.04.2017 Přinášíme výsledky ankety Parkoviště roku 2016/17

Program 4. konference

19.04.2017 Nově upravený program konference zde

Předvolební guláš

Předvolební guláš

Zemědělcům žně skončily, novinářům nastávají. Blíží se volby do obecních zastupitelstev. A občan mnohdy jásá, odborník se diví. Proč?

Dovoluji se považovat za odborníka, alespoň dílem, pro oblast dopravy v klidu, tedy parkování. Snad i proto mi byla svěřena funkce předsedy naší České parkovací asociace. Proto se divím a žasnu, jakými sliby se pokoušejí stávající i noví adepti na zastupitele nás, občanů, nás, občany, zaujmout. Populismus nad rámec zákonů, pro mnohé z občanů, zaplať Bůh, i nad rámec zdravého selského rozumu. Snad si ta část obyvatelstva udělá úsudek o relevanci těchto slibů.

Krásným příkladem je právě parkování. Co takhle parkování rezidentů zdarma? A to hned v podzemních garážích postavených městem a městem následně provozovaných? Vrátíme tím ulice chodcům! Jedna proklamace hezčí, než druhá. Nebo další příklad z Prahy, kde se jedno z dosud v zastupitelstvu neetablovaných hnutí snaží vyhnat Středočechy za hranice naší matičky a tato volná místa, jak jinak než zdarma, dát k dispozici rezidentům.

Po krátkém úvodu trocha reality. Parkování ve městech nelze vyřešit ze dne na den, a už vůbec to nemůže být služba poskytovaná uživatelům zdarma. Cena, tedy to, co mnozí z budoucích i stávajících představitelů radnic popírají, je jediný regulační nástroj, který v parkování máme. Tedy za stávající legislativy. 25 let občanům říkáme, či resp. neříkáme, že starost o automobil nekončí jeho koupí a pravidelným doléváním provozních kapalin, ale spočívá též v potřebě zajistit si pro něj místo, kde jej budu parkovat. Ano, jedu-li do centra města, měl bych tuto možnost mít, ale musím počítat s tím, že si tuto službu zaplatím. A je-li v centru kapacita nedostatečná, je i cena vyšší. Toto je ten regulační prvek zmiňovaný v úvodu.

Paradoxní, a velmi nebezpečný, je i xenofobní návrh na vyhnání „středočechů“ z Prahy. Tedy, jen co se týče parkování. Myslím si, že tento jev lze zobecnit i na jiná místa naší země. Copak ti středočeši jezdí do Prahy jen tak z plezíru??? Ne, jedou za prací a na rozdíl od Pražanů nemají ve své středočeské vísce ani stanici metra s dvouminutovým intervalem, ani síť MHD, ale autobus sem zajíždí třeba jen 5 x denně, což se ne vždy kryje s potřebami rodiny na venkově bydlící. A to záměrně opomíjím situaci, kdy v té vsi není školka, škola, či další chybějící infrastruktura, se kterou se v Praze setkáváme naprosto samozřejmě. Asi je lépe, zazní-li z volebních proklamací alespoň náznak řešení. A to je v tomto okamžiku z týchž (ale i jiných) úst výstavba 30 000 parkovacích stání na parkovištích P+R. Toto zní úžasně, jednoduše. Pokud si však vezme hloubavý občan katastrální mapu vnějšího prstence Prahy a zaměří se na okolí stanic metra, či terminály MHD, kde má smysl P+R parkoviště stavět, musí si položit otázku, a kde ta výstavba bude??? A co když si na tuto mapu položí i územní plán??? Procitne a zjistí, že se zase jedná o předvolební plácnutí do jinak klidné vody pražského rybníka.

Nu což, snad se alespoň v Praze podaří dokončit nastavenou koncepci parkování, která má dle mého názoru smysl zejména v zakomponování širších vazeb, nikoli osobních, ale dopravních, příkladem budiž i posílení angažování Prahy v PID, což má za následek rozšíření PID do dalších oblastí Středočeského kraje, navýšení kapacit stávajících P+R (mnohem reálnější než proklamace o imaginárním počtu parkovacích míst na imaginárních pozemcích). Zavedení moderních technologií není samospásné, chytré aplikace nevyřeší problém s parkováním jako takové, Smart Cities jsou krásné na papíře, ale reál je jiný.

Jen snad na závěr, pobavila mne zmínka jednoho z adeptů komunálních voleb k Smart Cities. Tento člověk se ohání Barcelonou jako městem bez kolon a problémů s parkováním. Letos jsem Barcelonu navštívil na dovolené. Procházkou z Katalánského náměstí k přístavu kráčel po Ramblas a po mém boku na ulici jelo stříbrné Lamborghini Murcielago stejným tempem, jako já. A zcela jistě si spolujezdkyně neprohlížela mé krásné tělo.

Váš předseda

Ondřej Myška